duminică, 7 septembrie 2008

Ziua 6 Shqiperia

Cand eram mic aveam si eu clasor ca toata lumea. Pe atunci habar n-aveam ca frumoasele si faimoasele timbre "şoiperia", cum le pronuntam pe-atunci, (la concurenta cu Mongolia, Sharjah, Cuba Correos, Dubai) erau de fapt albaneze.

La scoala nu stiam decat de capitala Tirana, portul Durres si orasele Vlora, Skodra si Elbasan. Intre timp am aflat si de 17 Nentori....

In traducere numele tarii inseamna "cuibul vulturilor", iar limba lor are multe in comun limba romana, chiar putem fi un pic de veri de pe stra-strabunici comuni

Am traversat Albania de la nord la sud toata ziua, de pe coasta n-am vazut Italia din cauza negurii dar aia de-acolo mi-au zis ca se vede sigur. drumuri si bune si proaste. E lux dar si saracie.Facut o baie in Adriatica la Durres.Plus celebrele Mercedesuri....




ultima dimineata muntenegreana






cautand drumul si directia buna, aceeasi sosea ingusta









in sfarsit vama dintre Muntenegru si Albania la Murigan, una nou deschisa de un an de zile.
Ni s-a completat un formular pentru masina, aia chiar au zambit auzind ca suntem din Romania(ni s-a mai intamplat de vreo 2 ori) ca turisti ne-au luat doar 10 euro la amandoi pt viza, fara chitanta. Normal se ia pt turistii care viziteaza Albania 1 euro, pt ceilalti in tranzit 10 euro/pers







Albania primele impresii.





Populatie: 3.175.119 locuitori (estimata 2008) Suprafata: 28748 km
Albanezii (sau schipetarii),urmasii lui Skanderbeg, sunt in proportie de 60 pana la 70 la suta musulmani, restul ortodocsi si catolici. Datorita ateismului de stat din trecut, religia nu are mare importanta si casatoriile intre persoane de confesiuni diferite sunt frecvente. Mult mai importante sunt nationalismul albanez si atasamentul fata de traditii, inclusiv fata de controversatul Kanun, inca respectat in anumite zone izolate din nord. 96% din populatia tarii e de etnie albaneza, restul fiind reprezentat de greci, slavi macedoneni, aromani (oficial, doar 992 de persoane), si altii.

Alaturi de greci, albanezii au limba cu cele mai vechi radacini in Balcani, de vreme ce lingvistii o considera fie o urmasa limbilor ilirice, fie o succesoare a daco-tracei. Albanezii ar fi, asadar, veri buni cu noi si asta s-ar vedea in cateva cuvinte inrudite : buzë (buza), mal (munte) etc

Interesant e si imnul Albaniei a carui muzica a compus-o Ciprian Porumbescu.( melodia de la "E scris pe tricolor Unire")
Albania este o tara montana , 85% din suprafata este ocupata de munti (fapt ce i-a atras denumirea de " cuibul Vulturilor")



in apropiere de Skoder(Skodra)trecem raul care leaga lacul de Adriatica, un pod de combinatie fier/lemn, ingust cat pt o masina











celebrele Mercedesuri, "masina nationala".






in apropiere de Tirana ne inscriem pe singura autostrada (pe care o stiam) cea care leaga capitala de mare....limita 90km /ora..... in rest pe drumurile nationale era de 80km/h, politisti cu pistoale radar foarte multi, foarte multe si benzinariile si spalatoriile auto la marginea drumului. De fapt cam toata tara e in praf si se construieste absolut peste tot. Cica in Albania nu-ti trebuie autorizatie ca sa-ti faci ceva












Durres














Am gasit un loc aproape sa simtim Adriatica pe tarmul albanez, hoteluri de lux langa cocioabe...in fine am facut si o baie, nisip fin ca la Mamaia...100m in apa si tot nu-mi ajungea la gat..


















un TT de Tirana








spre sud construiesc autostrada, dar iesirile la cativa km sunt prin sensuri giratorii nu prin intersectii la nivel... dar as vrea macar si din astea de la Iasi spre Bucuresti sau Cluj

























De la Fier drumul bun spre Grecia merge prin continent prin Girokaster, noi vom continua pe malul marii pana in sud







Vlora



























De aici , in dreptul stramtorii Otranto ,vom urca un munte si vom trece dincolo. Vom lasa Adriatica si vom ajunge la Marea Ionica, a doua din periplul nostru balcanic












Am urcat si vom cobori. Suntem cam la 1000m altitudine







Jos e marea








Dincolo trebuie sa fie Italia, tocul cizmei, cam 80km in linie dreapta


Aici in parcarea asta, unde vindeau unii miere de albine, am dat de un tip cu un Mercedes aproape nou, negru, la vreo 30 ani. Cand l-am intrebat daca stie engleza sau italiana, mi-a zis ca intelege romaneste, dar vorbeste mai greu...ne vazuse numarul de la masina.Era aroman, dar acolo nimeni nu mai tine cont de asta. . Neoficial sunt mii. La fel e si in Macedonia.
Ne-a confirmat si el si vanzatorii ca se vede "Costa di Lecce" deseori, dar mai ales iarna, dar acum din cauza negurii ioc italia.
Acum 3 ani fusesem pe partea ailalta de mare de unde se vedeau "muntii Albaniei" incoace


update... am gasit pe net doua filmulete facute din tocul cizmei cu muntii Albaniei... filme facute din partea cealalta a canalului Otranto:






acesti munti au cam 2000 metri, noi suntem acum cam pe la 1km inaltime (pasul Llogara)





















coboram, drumul inca la nivel european,dar inca nu stiam ce-o sa ne astepte





De la Dhermi, cica o statiune recunoscuta, incepe calvarul. Portiuni de drum comunal alterneaza cu portiuni refacute din fonduri europene






























aia chiar sunt cactusi??? urma apoi sa trecem numai prin livezi de maslini . Pe trunchiurile copacilor era scris cu vopsea rosie proprietarul

























praf-praf inainte de Saranda, ultimul oras albanez de pe coasta. De aici trebuia sa luam ferry spre Corfu dar un politist ne-a spus mai mult prin semne ca nu mai circula la ora aia.Daca am fi innoptat am fi vizitat si Butrintul, obiectivul turistic nr 1 al Albaniei.
( Butrint, una din minunile arheologice ale lumii,vechi de 3000de ani, furnizeaza imaginea civilizatiei mediteraneene din epoca bronzului pana la perioadele grecilor, romanilor, bizantinilor, venetienilor si a imperiului otoman.)

Asa ca , decat sa luam cazare pana a doua zi am plecat spre Grecia. Inca nu mancasem in ziua aceea. De emotie n-am simtit stomacul. Totusi se pare ca ne-am facut griji degeaba....Trebuia sa iau laptopuuuuuuu' !! :(





Aveam " Borsh" "Fier" (localitati) acum avem si "Hidrocentrala pe Bistrita"




aici revenim la drumul prin continent(de la Fier prin Girokaster). Inca 9.5 km pana in Grecia.
Seara am mers pana in Ioannina, 60km sud de granita unde am innoptat:amicul la hotel (era 35/45 euro camera), eu in masina....chiar am dormit foarte bine dupa un mic tur prin oras de unul singur...multe multe fete singure , pe urma am inteles ca era un centru universitar. Revenisem in Grecia dupa un f. scurt drum de acum 2 ani la un Xanthi - Dinamo 3-4


....şi un slideshow cu toata "ziua albaneză" :




<


Crna Gora (2) back <<< >>> next Kerkyra

3 comentarii:

ciprian teodorescu spunea...

salut!
sunt ciprian teodorescu,am 38 de ani si sunt din bucuresti.
este foarte placut jurnalul tau despre calatoria in albania.
anul asta vreau sa escaladez cel mai inalt varf de acolo,dar am o stare de teama,pentru ca nu stiu care este situatia lor social-politica.e sigur prin albania?
am nevoie de viza?
m-am uitat pe google earth si am vazut ca si marea si muntii sunt superbe.te rog poti sa imi scrii la pontica_95@yahoo.com
multumesc.

Nicu spunea...

Viza ti-o pune pe pasaport la vama si costa 10 euro... Din cate am auzit, partea nordica dinspre Kosovo e mai nesigura. Informatiile ce le doresti le gasesti pe www.skyscrapercity.com in engleza, dar poti folosi google-translation pt. traducerea paginilor web sau in RO pe forum. softpedia unde e topic de Albania.
Nu cred sa ai probleme ca turist, dar, daca ai masina scumpa s-o lasi intr-o curte sau parcare pazita... Si sa nu speri sa stie cineva alta limba acolo in afara de italiana

Traveling Hawk spunea...

Da, intr-adevar, pozele sunt facute cam in aceleasi locuri. De la Dhermi pana la Saranda si apoi granita cu Grecia, drumul e facut acum. Oricum, vad ca ai fost pe Llogara mult mai devreme decat noi. (Am vizitat Kruja si Apollonia in aceeasi zi si asta ne-a luat din timp). Butrint merita o oprire, scriu mai tarziu despre el.