joi, 11 septembrie 2008

Ziua 12 Olympus

Cred ca asa se scrie.

De fapt asta a fost doar in trecere in drum spre Katerini apoi Salonic-tranzit apoi insula Thassos.

Dimineata, in campingul din Kalambaka(langa meteore)

parca pozele ies mai frumoase acum

"Roze"

swimming pool

Plecam spre Trikala si Larisa unde vom ajung pe malul marii Egee la A1 Atena - Salonik
Drum de 4 benzi pana acolo

Dupa periferia Larisei (!?) cat pe ce sa ne inscriem gresit pe autostrada spre Lamia-Atena, in cele din urma am virat stanga spre Katerini - Salonik

Trecem peste ea si ne inscriem. vederea e spre sud>>Atena

in drum intram in Platamonas sa facem prima oara cunostinta cu Marea Egee

muntele Olimp in spate, vom vedea cat vom putea urca pe sosea cu masina

plaja, macar e nisip si marea e calda

imediat la drum si ...primul indicator...vom lua iesirea spre Litochoro

Litochoro e ultima localitate de unde incep ascensiunile baietii aia care-s cu muntii

urcam si urcam lasand marea in jos care se vede din ce in ce mai frumos de parca te-ai simti in avion, o vom edea mai bine la coborare

incercam sa ne ghidam, grele sanse

Prionia.aici se termina soseaua. restaurant, parcare, de aici incepe ascensiunea propriu-zisa.

Locatie: Pieria, Grecia (situat la 90 km de orasul Thesalonik si 425 km de capitala elena, Atena).
Altitudine: 2917m (Vf Mytikas)

Legendarul munte Olimp, era considerat `acoperisul lumii` si locasul zeilor in antichitate, fiind si cel mai inalt munte cunoscut al lumii civilizate de atunci.
Daca in antichitate, Olimpul era considerat locasul zeilor, locul de unde acestia guvernau lumea si destinele muritorilor, acum el a devenit loc de pelerinaj atat pentru iubitorii muntelui, cat si pentru cei pasionati de arta si cultura.

Alpinistii ii calca potecile pentru a ajunge pe varfurile sale inalte de pana la 2917m (vf Mytikas), iar turistii obisnuiti, se multumesc cu atractiile culturale, facand pelerinaje la templele antice sau manastirile crestine situate la poalele sale. Situl arheologie de la templul Dion este doar un exemplu, fiind si un loc unde se tine anual, in luna august, un festival de teatru antic.(sursa http://www.xtrem.ro/articole/985/muntele-olimp-_-intre-mit-si-realitate.html )

Traseul principal de pe Olimp, este cel de la Prionia, pana pe varfurile Skala si Myticas.
Acesta incepe chiar de la iesirea din orasul Litochoro, pe traseul marcat cu E4 (vezi harta mai jos), in directia Prionia.

Poti, de asemeni, inchiria o masina cu care sa urci prima parte a traseului, pana la Prionia (alt 1000m). La Prionia exista o parcare destul de incapatoare, unde poti lasa linistit masina pana la intoarcerea din traseu.

De la Prionia, urmand poteca larga si bine intretinuta, marcata cu certificarea E4 si din cand in cand, pe stanci apare o numerotare de la 1 in zona Prionia, la 400 in zona varfurilor. In zona varfurilor, traseele sunt indicate cu semne rosii pe stanci.

Traseul de la Prionia pe varful Myticas se poate face si intr-o singura zi:

- traseul Prionia -Refugiul A se face in 2 ½ - 3 ore;
- Refugiul A – Varful Skala (2800m) 3 – 3 1/2 ore.;
- portiunea de la Skala, la Myticas, se poate face in jumatate de ora.
O data ajunsi pe Varful Skala, se recomanda sa lasati rucsacii si alte bagaje incomode si sa parcurgeti ultima parte a traseului spre Varful Mytikas (2917m), fara bagaje sau bete. Urmeaza partea cea mai grea a traseului, un pasaj stancos, care poate fi trecut usor, dar necesita ajutorul mainilor, fiind un culoar destul de stramt

suntem cam la 1100m , inca 1800 pana in varf

6-7 ore pana in varf

las ca urc eu cu alta ocazie, cand voi veni pregatit

pana aici veneau taxiuri sa-i duca pe alpinisti inapoi jos

o ultima poza si coboram, trebuie sa ajungem pana in insula Thassos pana diseara

in planul secund 2 varfuri de peste 2900m

- Mytikas (2917m sau 2918.8 conform ultimelor masuratori;
Poate fi urcat prin Zonaria, pe un culoar de 200m sau dinspre Skala, avand de trecut un sector stancos foarte expus, dar destul de accesibil.
- Skolio (2911m) - pe fata nordica a vf Skolio se afla trasee de escalada.
- Stefani (2909m), cunoscut si ca "tronul lui Zeus". Traseul traverseaza un culoar asementor cu cel de la Skala la Myticas, doar ultimii cativa metrii, foarte expusi, impun miscari mai tehnice, nu foarte dificile.
- Skala (2866m).

point view - aegean sea

Litochoro jos sub noi, parca in poza nu pare spectaculos ca in realitate

daca nu s-ar vedea soseaua ai zice ca esti in avion si te pregatesti de aterizare

daca am fi acasa am zice"uite dom'le , numai in Romania poti vedea asa ceva"si ciobanul probabil ca ar fi injurat :)) ... dar aici pare ceva pitoresc...

in sfarsit aproape de nivelul marii, am gasit sa gasim si sa punem combustibil caci eram la ultima liniuta sus pe munte

aproape de Salonik....in stanga autostrada spre Skopje-Macedonia - Belgrad-Serbia si drumul mai scurt spre casa pentru cei din vestul Romaniei

Suntem imediat dupa Salonik pe A2 Egnatia Odos(Autostrada Egnatia) aia pe care am mers prin vestul Greciei pe la Ioannina, Igoumenitsa. Inainte duce spre Kavala ,ferry Thassos, Bulgaria, Turcia. Spre stanga aici e iesirea (drumul direct)spre Serres, Kulata, Sofia, Ruse, Giurgiu - Romania

portiuni de autostrada terminata cu altele in constructie

primul contact vizual cu insula Thassos

intram in Kavala incercand sa prindem un ultim feribot, gandeam noi, spre insula

jos in port dupa o lunga coborare aflam ca din Keramoti avem curse la fiecare jumatate de ora,pana la 10 seara, plus ca distanta e mai scurta si pretul mai mic

Kavala

in Keramoti asteptand sa urcam pe vas, primim gratuit doua pliante, cel cu harta insulei e aur curat. Aici intreb un grec care e cea mai tare plaja de pe insula. cica "Golden Beach". Ne-o arata pe harta si gata, s-a rezolvat. Acolo mergem!Ferry ne-a dus spre Limenas(Thassos) vreo 22 euro masina + 2 pers.

lasam continentul in urma

pescarusi, scotand sunete ascutite, hranindu-se din aer cu pestisori ce sareau din apa , bancuri starnite de trecerea vasului

...si un pic de apus

ajungem pe insula, vai se face noapte si noi trebuie sa ne gasim cazare. din experienta n-ar trebui sa-mi fac probleme...hehe

Seara ne-am cazat intr-un apartament superb in Golden Beach, malul Nord-estic al insulei. Era primul loc unde-am intrebat 30 euro pe noapte. Am luat doua.

Am vizionat cu gazda Letonia 0-2 cu Grecia...Katsuranis, Charisteas, Karagounis, Seitaridis....numai de-astia am in cap. Noroc ca am batut si noi in Feroe ca ma speriasem rau.