joi, 11 septembrie 2008

Ziua 11 Meteora

Vedere de la terasa noastra din Vasiliki, insula Lefkada

peste muntii din fata e plaja vizitata aseara

Plecam, lasam in urma o cazare de nota 10

inca suntem pe insula

digul care uneste insula de continent

...si podul mobil care-si ridica capetele si apoi se roteste lasand ambarcatiunile(mai mici) sa treaca

lasam in spate insula Lefkada

Toll Pass, taxarea la tunelul subacvatic

un popas inspre Ioannina, apa limpede, desigur

aici, venind dinspre sud, ne inscriem pe autostrada spre est, acum 4 zile veneam din fata(nord) si ne inscriam spre vest-Igoumenitsa-Corfu

inca se mai merge gratis caci sunt portiuni in constructie, aici tocmai trecusem de un tunel de vreo 4 km

ala da viaduct (gata peste 1 an)
, urmeaza portiunea cea mai dificila, serpentine, camioane, pante, trecem de muntii Pindului, autostrada Egnatia va fi gata toata probabil in 2 ani

Asta e un punct important al excursiei. in acest loc (pasul Katara, vedeti altitudinea- in Romania doar Transfagarasanul e mai sus si drumul ce duce in Paring spre Obarsia Lotrului - dar ambele sunt deschise cateva luni pe an) trecem de la vest la est, dintr-o parte in alta a Balcanilor

din acea sticluta, jumatate am varsat-o inspre Marea Ionica(stanga), cealalta jumatate in dreapta spre Egee

De la Metsovo(cica aici sunt destui aromani sau vlahi cum le mai zic grecii)
lasam autostrada ce duce spre Grevena-Salonik) si ne indreptam spre Kalambaka(unde dam de Meteore) - Trikala

Plecati de dimineata am ajuns cu greu la Meteorele alea ("aerienele" sau "cele din vazduh" in traducere)stanci inalte de cateva sute de metri unde cu putin timp inainte de Mircea al Batran si al lui Stefan al nostru, cand faceam biserici si manastiri pe la Cozia si prin Bucovina aia(calugarii lor) le-au facut pe stanci de urcau pe schele montate succesiv prin piroane prin stanci ca n-aveau pioleti cred.Apoi urcau pe scari de franghie ori trasi in plase si abia din sec 20 au facut legaturi pamantene cu aia de sus din manastiri.

Altfel, e un loc divin.

Ne-am cazat la un camping cu piscina jos in Kalambaka, eu la cort, in sfarsit l-am instalat si nu l-am luat degeaba. 9 euro pe noapte.Seara am urcat pana sus pe la vreo 5 manastiri. Se inchisesera dar am facut poze.

Meteora este al doilea mare şi important centru monastic ortodox al Greciei, după Sfântul Munte Athos.Uriaşii de piatră ai Sfintei Meteora se înalţă din timpuri străvechi, tăcuţi şi neclintiţi, în latura nord-vestică a Tessaliei, lângă albia râului Pinios, între crestele Koziakas şi Antichassia din munţii Pindului. Pădurea de stânci cu pereţi abrupţi şi înălţimi ameţitoare, îngerii păzitori ai oraşului Kalambaka şi ai satului Kastraki, constituie unul din cele mai impresionante fenomene ale planetei.

Pe virfurile cele mai greu accesibile, calugari nevoitori au construit manastiri de o rara frumusete. In secolul al XV-lea numarul lor atingea 24. Acum mai sint vietuite doar sase manastiri, dintre care cinci de calugari si una de maici

Urcam spre prima manastire care este si cea mai inalta

In secolul al XIV-lea a sosit de la Sfantul Munte calugarul Atanasie, care a intemeiat prima manastire pe o stanca numita Platilithos (Piatra lata). Stanca se ridica la 613 metri deasupra nivelului marii si la 413 metri peste Kalambaka, dominand peisajul. Manastirea a primit numele Meteor parand suspendata intre cer si pamant, si, ulterior intregul complex s-a numit Meteora.

Datorită numărului mare de vizitatori, în timpul slujbelor religioase mănăstirile de la Meteora sunt închise pentru turişti. Cei care doresc să participe la slujbe trebuie să anunţe telefonic stareţul pentru a li se permite accesul în incintă.